System bitewny LOTR: Gondor in flames

Gondor- kraina ludzi, która istniała całą III ere i nawet wielkie kryzysy jak bratobójcza wojna czy wielka zaraza, nie zburzyły potęgi wielkich królów.

W tym artykule postaram się opisać całe wojsko Gondoru ze wszelkimi zaletami i wadami a także podać przydatne informacje na jego temat.

Zcznijmy od najpotężnieszego bohatera i zarazem króla Gondoru: Elessar (kamień elfów), potomek Elendila największego przyjaciela elfów. Niezwykle utalentowany (i drogi) władca ludzi zachodu. W ręku dzierży miecz Anduril, potężny artefakt, dzięki któremy wszystkie istoty posiadające punkty żyw. otrzymują zawsze obrażenia na 4+, niezależnie ila mają obrony. Aragorn posiada też 1 darmową potęge na ture co jest naprawdę przydatne podczas bitwy. Elessara najczęściej wystawia się na duże punkty (ponad 700) i najlepiej na koniu, wtedy przy szarży ma 4 ataki. Najlepsza taktyka grania Elessaraem konno to atakowanie 2 przeciwników, robienie heroicznej walki, zabicie ich(co jest niezwykle łatwo zrobić, ponieważ Aragorn przy szarży może zadać 8 hitów i to wszystkie raniące na 4+) i zaszarżowanie następnych wrogów. Uwzględniając to wszystko-polecam gorąco tę postać, ale tylko na duże punkty. Koszt Elessara to 260 pkt.

Następnym bohaterem jest Denethor, namiestnik Gondoru. Statystyki ma przybliżone do zwykłego kapitana i choć nieco lepszy w walce jest tańszy punktowo (30pkt.) ponieważ ma zasadę ,,szaleńczy umysł”:zawsze na początku tury trzeba zdawać nim męstwo i jeśli się test nie powiedzie to kontrolę nad Denethorem przejmuje wróg. Nie trzeba się jednak tym zrażać, ponieważ namiestnik ma 5 męstwa i w razie czego 3 wole. UWAGA:Syn Ectheliona nia ma żadnych punktów potęgi ani przeznaczenia. Polecam go tylko na LOME w sojuszu z Gandalfem, ponieważ czarodzie może mu zaklęciem wzracać wole.

Boromi, kapitan Białej Wieży to syn Denethora i pierwszy miecz w Gondorze zaraz po Elessarz. Jego niezwykłe umiejętności waleczne potrafią nie mało zrobić zamieszania w czasie bitwy. Boromir posiada 6 PUNKTÓW POTĘGI, 3 woli i 3 przeznaczenia. Nisi przy sobie róg gondoru, który może wykorzystać jeśli podczas walki styka się przynajmniej z 2 wrogami (wspierania nie licząc). Wtedy wróg o najwyższym męstwie walczący z synem Denethora zdaje test odwagi i jeśli go nie zda to Boromir automatycznie wygrywa walkę. Kapitanowi Białej Wieży można wykupić Sztandar MInas Tirith, który jemu i pobliskim ZWYKŁYM jednostką z Gondoru dodaje +1 do atrybutu walka.(koszt Boromira to 175 pkt.)

Faramir, drugi syn Denethora jest gorszym wojakiem ale i dużo tańszy punktowo (70pkt). Niewiela mogę o nim napisać, jest lepszy od kapitana, ma 3 potęgi, 2 woli i przeznaczenia. Faramir jest dobry na każde punkty i prawie zawsze się sprawdza. Bardzo fajna jednostka 🙂

Beregond jest strażnikiem cytadeli i to on uratował (wraz z Pipinem i niewielką pomocą Gandalfa) Faramira od śmierci w płomieniach. Opuszczając posterunek naraził siebie na śmierć, ale nowy król go ułaskawił. Beregond kosztuje 25pkt i chyba nie musze już o nim mówć zbyt wiele, bo każdy się domyśli ile jest on wart. Ma tylko po 1 punkcie potęgi, woli i przeznaczenia, a także ataku i życia. Można mu kupić konia za 6pkt. Beregond ma tylko jedną właściwość: Straż przyboczna. Jest to taki bonus dzięki któremu Beregond wybiera na początku gry jednego bohatera z Gondoru (nie może to być on sam) i dopuki ten bohater jest na stole gry-Beregond zdaje automatycznie wszystkie testy męstwa.

Peregrin, strażnik cytadeli to jeden z towarzyszy powierniak pierściania. Kosztuje on 25pkt i szczerze mówiąc ma gorsze statystyki niż zwykły wojownik z Minas Tirith. Jednakże Pipin ma możliwość rzycania kamieniami i jest odprny na magię (w praktyce gdy Pipin nie ma pkt. woli to otrzymuje 1 kość przeciw rzuconemu nań uroku). Uwaga: Pipin może być wykupiny jedynie jeśli w armi znajduje się ktoś z kompani króla Elessara.

Król ludzi- jest to jedna z moich najbardziej ulubionych jednostek. W walce jest lepszy niż kapitan i można go dowolnie modyfikować. Kostuje 55pkt. i można mu dokupić: zbroje, ciężką zbroję, tarczę, konia, ciężkiego konia, lance.Pozatym nie manic godnego uwagi do opisania.

Kapitan z Minas Tirith (55pkt.) to najzwyklejszy bezimienny bohater. Nie będe o nim nic pisał bo każdy wie jak walczą kapitanowie: są beznadziejni(wśrod bohateró) ale można dzięki nim zrobić ładne ,,masówy” 🙂

Książe Imrahil z Dol Amroth to jeden z najlepszych obrońców Białego Grodu. Otrzymał krutką władzę namiestniczą nad Gondorem w czasie oblężenie i krutko po nim. Statystyki ma tak wysokie, że można zaliczyć go jako 3 miecz w Gondorze. Co ważniejsze jego rozkaz ,,utrzymać pozycie” jest 28cm a nie 14!!! Gorąco polecam go konno w towarzystwie rycerzy z Dol Amroth. Jego koszt to 135 pkt.

Kapitan z Dol Amroth (55pkt.) niczym nie różni się niczym od kapitana z Minas Tirith tylko tym, że posiada specjalną zasade Dol Amroth dla Gondoru! dzięki, której w pobliżu księcia Imrahila (28 cm) jest pod działaniem sztandaru.

Gruby Forlong-0nim także nic wiele nie napiszę pozaty, że kosztuje 60 pkt. ma 3 potęgi i 5 siły- resztę to samo co zwykły kapitan.

Angbor the Fearless (nie wiem jak napisać po polsku :D) kosztuje tylko 55 punktów i jest dosyć nietypowym bohaterem, ponieważ walczy tylko bronią oburęczną. Ma 2 potęgi i 3 woli co pozwala mu się długo bronić przed zaklęciami. Ma też sporo męstwa (5). Szczerze mówiąc nie polecam nikomu tej postaci, kto nie umie lub nie lubi grać brońmi oburęcznymi.

Madril, kapitan Ithilien jest to jeden z lepszych kapitanów Gondoru ze względu na specialną zasadę: Mistrz zasadzki. Dzięki niej w scenariuszch, gdzie trzeba rzucać kością na wchodzenie jednostek na plansze daje +1 do wyrzuconego wyniku na wejście. W profilu ma już łuk. Polecam go tylko na scenariusze, ktory wyżej wymieniłem-koszt to 55pkt.

Cirion, Lieutenant of Amon Barad ma statystyki kapitana z tą różnicą, iż ma o 1 potęge więcej i zasadę Boldest of the Bold, która daje mu +2 do męstwa przy szarży na stworzenia z terrorem. Polecam na większość scenariuszy, zwłaszcza do robienia scenariuszy. (55pkt.)

Damrod, strażnik Ithilien to prawa ręka Faramira. Jest tak tani punktowo, że aż żal(20) i jest stworzony jedynie do łączenia armii. Ma po 1 potęgi, woli i losu a reszte statystyk zbliżonych do atrybutów zwykłego strażnika Ithilien.

Król umarłych to prawdziewie przerażająca zjawa. Kiedy zdradził Isildura ukrył się w gorach, gdzie dopadła go klątwa i wraz ze swoim wojskiem czekał na potomkalini królewskiej Gondoru. W dniu potrzeby załatwili korsarzy. Ten duch ma przeciętne statystyki poza obroną (8) i męstwem (7). Ma 0 potęga, ale za to 3 przeznaczenia i UWAGA:6 woli. Pozatym ma przerażającą aurę terroru oraz miecz umarłych, który na zranienie zamist przeciwnika obrony jest uwzględniane męstwo. Co więcej Król umarłych zawsze zabija JEDNYM ciosem, który może być zniwelowany tylko przeznaczeniem. Król umarłych może zdawać męstwo w break’u tylko za umarłych. Kosztuje 100 pkt. i polecam go wszystkim, którzy lubią tego typu armie.

Elendil ma najwyższą walkę w Gondorze i świetne atrubuty. Posiada miecz Narsil, dzięki któremu może robić heroiczne walki bez potrzeby wydawania punktów potęgi. Kosztuje 165 pkt. i polecam go naprawdę szczerze, bo to zarombiasty wojownik (jak powiada Konieczko :)).

Isildur, syn Elendila prawie dorównuje ojcu w walce. Kosztuje 100 pkt. no i może w czasie bitwy używać pierścienia. Według mnie jest to bardzo praktyczny bohater i każdy powinien nim chociaż raz zagrać.

Kapitan Numenoru niczym nie różni się od zwykłego kapa pozatym że ma walkę o 1 więcej i można bardziej pokombinować przy ekwipunku.

Teraz zajmę się zwykłymi jednostkami, a zacznę od zwykłego wojownika z Minas Tirith, który jest najteńszym wojownikiem (7pkt) i można mu dokupić łuk, tarczę i włócznię. Ma bardzo przeciętne statystyki i niczym się nie różnią. Często jet to główna siła armii.

Strażnik cytadeli różni się od zwykłego wojownika tylko tym, że ma większą walkę oraz zasadę specialną Straż przyboczna (patrz Beregond). Można go wyposarzyć w konia, a także w długi łuk(siła 3). To właśnie dzięki temu łukowi ta jednostka jest bardzo ceniona na polu bitwy. Koszt to 8 pkt.

Strażnik PLacu Wodotrysku to moja ulubiona jednostka. Ma walkę i obronę o 1 większą niżzwykły wojownik oraz zasadę Straż przyboczna (patrz Beregond). Można mu dokupić tarczę, dzięki czemu jego współczynnik obrona wynosi 7. Kosztuje on 10pkt. i ma już w profilu uwzględnioną włócznię. Szczególnie sprawdza się przeciw łucznikom i Uruk-hai.

Strażni Gondoru jest to łucznik, który ma mało obrony (4), ale za to większą walkę (także 4). Jest to świetny łucznik, ponieważ strzela na 3+, a nie jak reszta zwykłych łuczników na 4+.Można mu kupić włócznię, bez niej kosztuje 8pkt.

Weterani z Osgiliath to kolejna świetna jednostka. Jest taka sama jek zwykły wojownik z tą różnicą, że ma o 1 Męstwo większe i zasadę specjalną Lojalność wobec kapitanów:w pobliżu (14cm) od Faramira lub Boromira ich współczynnik walka podnosi się o 1.Kosztuje 8 pkt. i można go wyposarzyć w łuk, włócznie i tarczę.Gorąco ppolecam.

Rycerz z MInas Tirith to zwykły wojownik, tyle że na koniu. Kosztuje 13pkkt. i można mu zapewnić tarczę. W profilu ma już uwzględnioną lancę, co jest bardzo potężną bronią. Bardzo dobra jednostka jeśli kotś umie grać konnicą.

Rycerz z Dol Amroth to śmietanka wśród rycerzy Gondoru. Kosztuje 9pkt, ma 4 walki i męstwa oraz zasadę specjalną Dol Amroth dla Gondoru: w promieniu 28 cm od księcia Imrahila jest pod działaniem sztandaru. Najczęściej dokupuje mu się ciężkiego konia i lancę i wtedy staje się ciężkią konnicą-najlepszą w całym śródziemiu sił dobra.

Man-at-Arms z Dol Amroth jest to bardzo przeciętna jednostka i mało używana ale ma swoje plusy, a mianowicie powyższa zasada Dol Amroth dla Gondoru oraz wyposarzenie w pikę. Dzięki niej staje się ten wojownik unikalną jednostką, a kosztuje jedynie 9 pkt.

Topornik z Lossarnachma także przeciętne statystyki, ale dzierży w ręku grożną halabardę, która działa jak oburęczny topó lub włócznia- w zależności od potrzeby gracza. Dzięki temu można manipulować na polu bitwy w zależności od sytuacji. Szczególnie polecam dla miłośników walk brońmi oburęcznymi.

Clansman of Lamedon (niestety tego także nie umiałem przetłumaczyć :/) ma dosyś dobrą walkę (4), fatalną obronę (4) i wspaniałe męstwo (5). Walczy TYLKO I WYŁĄCZNIE oburęcznym mieczem co nie zawsze jest korzystne. Ma specjalną zasadę Honor Lamedonu, dzięki której w promieniu 14 cm od Angbora jest pod działaniem sztandaru. Trochę podobne do Dol Amroth dla Gondoru jednak trochę gorsze. Kosztuje 8 pkt. i nic nie jestem w stanie o niej powiedzieć pozatym, ę ładnie wygląda ta figurka:).

Wojownik umarły to groźna jednostka. Kosztuje aż 15 pkt. ale warto je poświęcić bo choć mierne ma statystyki poza obroną &) i męstwem(6) to ma wiele innych zalet. Umarły sieje terror i każdy kto szarżuje na niego musi zdać męstwo. Pozatymposiadają miecze umarłych (patrz Król umarłych). Super jednostka i bardzo łatwo rani nawet najbardziej opancerzonego przeciwnika. Polecam szczególnie tym, którzy lubiąArmie umarłych:).

Jeżdziec umarły to według mnie najgorsza jednostka. Statystyki ma takie same jak zwykły umarły tylko, że posiada konia i jest za to o 5 pkt droższy. Najgorsze jest to w tym,że koń tylko daje tej jednosce większy ruch a nie możezrobić typowego ataku konnicy szarży(+ 1 atak) i powalenia, a na dodatek zajmuje dużo miejsca(podstawka 40 mm). NIe polecam nikomu nią grać :(.

Ostatnim wojownikiem jest wojowni Numenoru (7pkt.). To samo co zwykły wojownik z Minas Tirith, tyle że ma o 1 większą walkę kosztem obrony. Niczym specjalnym się nie różni. Można mu kupić łuk, łócznię i tarczę.

Teraz przejdę do maszyn z Gondoru. Pierwsza to trebusz. Ogromna maszyna, która udeża w cel z siłą 10!!! Dzięki temu każda jednostka, która nie ma 10 obrony lub 10 życia ginie na miejscu jeśli nie zniweluje tego punktami przeznaczenia. Trebusz strzela na 42-224 cm.W promieniu 4 cm od udeżonego celu wszyscy obrywają 1 uderzeniem z siłą 5. Trebusz posiadza specjalną zasadę ółamacz ścian, dzięki której może przerzucić rzut na zranienie budynków, murów itd. Trebusz kosztuje 110 pkti można mu dokupić plonącą amunicję, weteranów inżynierów, podwyższoną konstrukcję oraz Kapitana inżyniera. Ta maszyna ma 10 onbrony i 4 punktu struktury.

Ostatnia masyzna to Avenger Bolt Thrower, ktra wzglda ja maa balista ale tak naprawd wzryuca do 6 pociskw z siłą 7 na rozrzucie 8 cm od początkowego celu. Kosztuje jedynie 70 pkt i można go dodatkowo wyposarzyć w plonącą amunicję, weteranów inżynierów, SZYBKIE PRZEŁADOWANIE(2 razy strzela) i kapitana inżyniera. Polecam gorąco. Świetna maszyna, która zwali wroga z nóg(i to dosłownie:)).

To już wszystko na temat armi. Teraz podam link do strony z nieoficjalnym dodatkiem do Gondoru w którym znajdziecie zupełnie nowe statystyki i jednostki, historię Gondoru i jak zrobić makietę, a także kilka scenariuszy. Niestety jest on po angielsku, ale i tak dużo się z niego dowiecie: http://www.thepalantir.org/ca/Sons-of-Gondor/Sons_of_Gondor.pdf
Jak go już otworzycie (trzeba trochę poczekać) to radzę wam go zapisać na dysku, jest on w formacie pdf.

Dodaj komentarz